الخميس، 12 ديسمبر 2013

The Citizen of Khaled AlNabawy

I am not a professional movie critic, but like many who follow and admire cinema, we can make a judgment on the storyline, the acting and directing. In this regard I will be tackling The Citizen, but as an input to a subject of the highest importance, especially in this period. The film shows  Khaled AlNabawy as the main character, and is directed by Sam Kadi, in his first long film, with the participation of the American third row actor William Atherton. The film tells the story of a Lebanese citizen who traveled to the United States of America, one day before September 2001 explosions, and filed a request for immigration as a start for a new life. Unwarily the events catch him and he is regarded terrorist in the eyes of the US authorities. The film is a typical flat stereotype, dimensionless personalities, evils are evil because they are American, and the goods are good simply because they are Arab, simply, it is no more than an Arab film spoken in English. Events and personalities are merely black and white, reminder of tens of films depicting the infidels as irreverent, speaking aloud, crazy, wearing colored costumes, while the believers are calm, modest, decent, and wise. Also typical of films that show the Jews as miser, malicious with round noses, usually fooled as done by Naji Atta-Allah in the TV series of Ramadan before the last.

Expert sites that assess films such as IMDb, recorded a critics mark of  38 points out of 100 for The Citizen, and 6.7 out of 10 from a mostly Arab audience. In fact, the film won three awards and was nominated for two, but these were mostly in gatherings rather than typical film festivals. However, the local media follow-up of the film hailed a spectacular breakthrough, and achievement, in their paper pages and aired talk shows, waiving their main role of seeking and promoting the truth, they didn't bother checking specialized movie sites.  Media handling, as mostly usual, plays on the easy, without scrutiny, unfortunately in most of the topics. It is appreciable to have Egyptian and Arab representatives in global gatherings, but the most honorable is to put the record straight, well or weak. This is the mass media role, educate and inform, lay out facts based on study and digging, not on whims, generally, not for this film in particular.

The media is under focus, revealed by The Citizen, just as others did, unsuccessful again, weak once more.

Twitter: @albahary

الاثنين، 9 ديسمبر 2013

مواطن خالد النبوي ...


لست ناقدًا سينمائيًا، لكني مثل كثيرين نتابع السينما ونستمتعُ بها ونتذوقُها ومن فرطِ ما شاهدنا نستطيعُ الحكمَ على ما يقدَمُ قصةً وتمثيلًا وإخراجًا.  وإن كنت سأتعرضُ سريعًا لفيلم المواطن ولكن باعتبارِه مدخلًا لموضوعٍ على أعلى قدرٍ من الأهميةِ خاصةً في تلك الفترة.  الفيلم من تمثيل خالد النبوي وإخراج سام قاضي وهو أول أفلامه الطويلة، وشارَكَ فيه الممثل الأمريكي وليام أثرتون، وهو من ممثلي الصف الثالث. الفيلم يحكي قصة مواطن لبناني سافرَ إلى الولايات المتحدة الأمريكية، قبل انفجارات سبتمبر ٢٠٠١ بيومٍ واحدٍ، طلبًا للهجرةِ وبدءِ حياةٍ جديدةٍ، وإذا بالأحداث  تباغته وتجعلُه إرهابيًا في نظرِ السلطاتِ الأمريكيةِ.  الفيلمُ مُسَطَحٌ نمطي  stereotype ، لا جديدَ فيه، الأشخاصُ بلا أبعادٍ، الشريرُ شريرًا لأنه أمريكي، والطيبُ طيبًا لأنه عربي، هكذا بمنتهى البساطة. مجردُ فيلم ٍعربي أبيض وأسود في كتابتِه وأحداثِه، ناطقٌ بالإنجليزية، يذكرُنا بعشرات الأفلام التي تصورُ الكفارَ صارخين زاعقين مُلونين مجانين ، بينما المؤمنون هادئين قانعين عقلاءً رُزَناءً، وأيضًا الأفلام التي تظهرُ اليهودَ بخلاءً مَكارين خبثاءً أنوفُهم معقوفةٌ، مضحوكٌ عليهم مثلما فعلَ فيهم الكومندان ناجي عطا الله في رمضان قبل الماضي.  

المواقعُ الكبيرةُ لتقويمِ الأفلام مثل imdb أعطَت المواطن درجة 38 من 100 في تقديرِ النقادِ السينمائيين و6.7 من 10 في تقدير جمهور المشاهدين، وأغلبهم عرب؛ وفعلًا حصَلَ الفيلم على ثلاثة جوائز ورُشحَ لاثنتين، لكنها جوائزٌ في تجمعاتٍ سينمائيةٍ أكثر منها مهرجاناتٍ حقيقيةٍ.  إلا أن المتابعةَ الإعلاميةَ للفيلمِ عندنا أظهرَته فتحًا مبهرًا، وانجازًا مبينًا، وفَرَدَت صفحاتِها وفضائياتِها دون الرجوعِ إلى التقويم الحقيقي للفيلم. الموضوعُ إذن ليس الفيلم، إنما التناولُ الإعلامي الذي يلعبُ على السهل، دون تدقيقٍ، ومع الأسفِ في معظمِ المواضيعِ.  شئ جميل أن يظهرَ ممثلٌ مصريٌ وعربيٌ في التجمعاتِ العالميةِ، لكن الأجملَ أن توضعَ الأمورُ في نصابِها، جيدًا كان أو ضعيفًا.  هذا هو الإعلامُ، تثقيفٌ وتنويرٌ وإجلاءٌ للحقائقِ عن دراسةٍ وتعبٍ، لا عن هوى وغرضٍ، ليس في هذا الفيلمِ تحديدًا، لكن على وجه العمومِ.  

الإعلامُ تحت المنظارِ، كشَفَه المواطنُ، مثلما فعَلَ غيرُه، لم ينجحْ، بايخة،


Twitter: @albahary