السبت، 1 مايو 2010

My name is Khan


The movie My name is Khan raised quite a stir in Egypt. A typical Indian film that spins around the traditional Hindi mixture based on provoking hot tears, prolongation, and a superman hero, who is by autism struck. The movie realized high watching in Egypt, but in America its global income did not exceed four million dollars, its last week as well was stuck at a three thousand dollars limit, both numbers are remarkably slim. However, with the usual logic of self-deception along with the moody and biased understanding of things, there have been newspapers articles and critics, hailing what is considered a non-paralleled propaganda the movie made for Muslims in the Western world seen as misjudging them and marring their behavior and beliefs.

Propaganda is successful when its promoted object receives a warm welcome from the targeted audience, which definitely is not the case in the West; theatre attendants, are in large numbers Egyptians, Arabs, and Indian residents of Arab countries, they wept dearly from the bottom of broken hearts tightly encapsulated inside worries, fears and unrest!! The film is technically weak despite the skillful performance of Shahrukh Khan, a superhero in its Indian version, the fabricated scenario main goal is tickling Muslims senses and surely their coins, it makes up tournaments that are not consistent with the potential of Mr. Khan, who persistently reiterates my name is Khan, I am not a terrorist. As usual, articles in the Arabic East are about the noble message the movie delivered and how it compares to degrading Egyptian movies, a surf on the orchestrated wave of attacks on Egyptian arts, they join with minute good faith.

In short, Egypt hosts everything, the good and the grubby, My name is Khan is not a reason to attack her and her arts, it is not a real propaganda for Muslims, on the contrary, it pays tribute to the West, who displayed it without a bit of censorship as common in the Muslim world. Indians cleverly won millions from Muslims sunken into self imagination.

The grade of the movie is 6 out of 10, at the most.

الجمعة، 30 أبريل 2010

إسمي خان...


أثار فيلم اسمي خان ضجة شديدة، في مصر. فيلمٌ هندي يدور بالخلطة السينمائية الهندية التي تقوم علي استدرار الدموع الساخنة والإطالة والبطل السوبرمان، وهو في هذا الفيلم مريضٌ بالتوحد. حظي الفيلم بنسبة مشاهدة عالية، في مصر، أما في أمريكا فلم يتجاوز إجمالي إيراداته الأربعة ملايين دولار ولم يتعدي ما حصله الأسبوع الماضي الثلاثة آلاف دولار، وهي أرقام هزيلة جداً. لكن، وبنفس منطق خداع الذات وفهم الأمور بالمزاج، ظهرت المقالات التي تتحدث عن قدر الدعاية التي حققها الفيلم للمسلمين وكيف يسئ العالم الغربي معاملتهم ويتجني عليهم.

الدعاية تكون ناجحةً عند استقبالها بترحابٍ وهو ما لم يحققه الفيلم في الغرب؛ مشاهدوه، بأعدادٍ كبيرة، من المصريين والعرب والهنود المقيمين، بكوا علي حالهم وتوجعت قلوبهم!! الفيلم ضعيف فنياً علي الرغم من براعة آداء ممثله شاهروخ خان Shahrukh Khan، السيناريو المُفبرك يقوم علي افتعال بطولاتٍ لا تتفق وامكانات الأستاذ خان الذي يكرر أنه ليس إرهابياً، كما أنه يتفنن في تصور أحداثٍ وهميةٍ يجافيها المنطق إرضاءً لأحلام المسلمين من أهل الشرق علي أرضهم لا في الغرب. كالعادة، المقالات في الشرق تدور حول سمو رسالة الفيلم وكيف كان مؤثراً وتتباكي بحسرة علي الأفلام المصرية، دخلت في موجة الهجوم علي الفن المصري، موجةٌ مدبرةٌ يدخلونها بحسن نيةٍ أو بدونِه.

خلاصة القول، أخذ الهنود فلوس مسلمي الشرق الغارق دوماً في خداع نفسه، باعوا لهم بالملايين وكسبوا.

درجة الفيلم 6 من عشرة.